Magyarbiliárd - 1000-es játék <-- Nyomtatási verzió.
Kellékek
A
játékot (lyuk nélküli) karambolasztalon játsszák, mely játékterének
hossza 6-7 láb körüli, centiméterben megadva a 85 X 170-as alsóhatártól
a 106 X 212-es felsőhatárig terjedhet, de a tényleges játéktér
rövid illetve hosszú oldalainak aránya 1:2 kell legyen, illetve
a gumi ütközési vonala az asztal síkjától: 37 mm. A golyókészletet
3 egyforma méretű 60,3 - 61,5 mm átmérőjű, 194 - 220 gramm
súlyú golyó alkotja - egy piros (bordó is előfordul), egy fehér
és egy sárga (a sárga helyett lehet vajszínű, kis körrel megjelölt
fehér, vagy akár egyéb elütő szín is). A bábu 90-92 mm hosszú,
talpa átmérője 14 mm, a gallér átmérője 13 mm, a szoknya hossza
27 mm, a kalap hossza 37 mm, a súlypont távolsága a talptól 33
mm. A bábu fa anyaga meghatározott, színe általában piros.
Az asztalon 9 darb pont van megjelölve krétával, vagy filccel (gyakorlat,
hogy a bábuk talpával azonos méretű jelölő köröket használnak),
7 darab az asztal hossztengelyén, 3 darab a kereszttengelyén -
tehát 1 pont éppen a két tengely metszéspontjában van - ez a középpont.
A hossztengely szélső pontjai eredetileg éppen a negyedelő pontok,
de manapság az tapasztalható, hogy közelebb van a rövidebb oldalhoz,
mint a középponthoz - ezek a pontok az alappontok.
Adott alapponton átmenő rövidebbik oldalakkal párhuzamos egyenes,
illetve a hozzá
közelebbi rövidoldal közötti asztalrész a szélsőnegyed (a
határvonal már nem tartozik hozzá) - kettő van belőle. A középpont,
a kereszttengelyen
a középpont két oldalán lévő 1-1 pont, illetve a hossztengelyen
a középpont két oldalán lévő 2-2 pont esetén a szomszédosak közötti
távolság azonos - az ide helyezett bábuk talpainak szélei között
mérve 58-60 mm.
A bábu és a golyók felrakása kezdéshez
A piros
bábu a középpontra (ebben a játékban csak egy bábu van), a piros
golyót a kereszt tengelyre
(bábuhoz nem érhet), a másik két golyót egy-egy alappontra kell
helyezni.
A játék célja
A játékot
két játékos, vagy két páros játszhatja. A lökő golyó mindkét
fél tekintetében a piros golyó, célgolyóként minden lökés alkalmával
szabadon választható bármelyik másik golyó. Pontot szerezni szabályos
bábu borítással, vagy karambollal lehet (lásd
később). Minden hiba esetén viszont az ellenfél kap pontot (lásd
a pontozást). Amelyik fél előbb eléri (vagy túlhaladja) az 1000
pontot, az nyer. Egy játékos a lökésjog megszerzésétől mindaddig
játékban marad,
amíg pontot tud szerezni, vagy meg nem nyeri a játszmát.
A lökés érvényessége
Egy lökés
akkor tekinthető érvényesnek, ha a következő feltételek teljesülnek:
-
a játékos
legalább egyik lábának érinteni kell a padlót, és egyik cipője
sem érintheti a posztót;
-
játék alatt
kézzel és (a dákón kívül) más eszközzel tilos az asztalon lévő
golyókhoz érni, illetve a bábukat szándékosan megfogni (kivétel,
ha valamelyik golyó kiugrik, illetve a bábuk visszaállítását);
-
a dákó
is csak a bábukat és a lökő golyót érintheti (a többi golyót
nem), de a lökő golyót is csak a keskenyebbik végén lévő bőrrel
(más felülete nem érhet a lökő golyóhoz sem);
-
lökni csak
akkor lehet, ha már minden golyó megállt, és az elborult bábukat
helyükre állították;
-
egy lökés
alkalmával a dákó csak egyszer érintheti a lökő golyót, illetve
nem megengedett a golyó tolása;
-
ha a lökő
golyó másik golyóhoz, falhoz tapad, csak attól elfelé lökhető
(a tapadó másik golyó nem mozdulhat meg, kivéve, ha a lökő
golyó támasztotta);
-
a golyók
nem ugorhatnak ki a játéktérről;
-
bábut
csak a célgolyók, és valamely másik (az aktuális lökést követően
a posztón, a golyókon, és másik bábun kívül más testel érintkezésbe
nem került) bábu boríthatnak (dákó, lökő golyó, kéz stb.
nem - de az nem hiba, ha a lökő golyó,
a dákó vagy a dákót támasztó kéz bábut érint);
-
a dákóval
meglökött lökő golyónak direktben vagy valamely fal/falak közvetítésével
mindenekelőtt valamelyik célgolyót kell érintenie.
Hiba történik
egy lökés révén, ha a fentiek szerint a lökés nem érvényes. A játék kezdése
A játékosok
megegyeznek vagy kisorsolják, hogy kié a kezdő lökés. A kezdő
játékos a kereszttengelyen lévő piros golyót úgy löki meg,
hogy az (direkt, vagy a falról) valamelyik cél golyót lökje meg
úgy, hogy az lehetőleg bábut borítson és esetleg karambolt
is csináljon. A kezdőlökésnél a játék akkor tekinthető elkezdettnek,
amikor a dákóbőr megüti a lökő golyót.
Fontos, hogy a kezdő játékos kezdőlökése esetén (és
minden "golyó kézben állásnál" - lásd lejjebb)
a játékos padlót érintő lábának/lábainak teljes terjedelmükben belül
kell esniük az asztal hosszabbik oldalainak külső síkján.
A következő játszmában a kezdés joga a másik játékosé.
A játék menete
Egy
játékos a lökésjog megszerzésétől mindaddig játékban marad, amíg
pontot tud szerezni, vagy meg nem nyeri a játszmát. Egy lökést
akkor követheti a másik, ha megálltak a golyók és az eldőlt bábut
helyére állították. Egy hibás lökés (az érvényes lökés valamely
feltételét nem teljesítő lökések - lásd előbb) következtében az
ellenfél kaphat pontokat és övé a következő lökés joga. Ha a lökésjog
átszállt a másik játékosra, akkor ő is a (piros) lökő golyót
- ott ahol áll, illetve adott esetben kézből -
meglökve célba veszi (direktben vagy fal/falak közvetítésével)
a másik két golyó (célgolyók) valamelyikét.
A játékosok arra törekszenek, hogy érvényes lökésekkel (lásd előbb)
minél több bábut borítsanak (csak a célgolyók boríthatnak
szabályosan), illetve minél több karambolt érjenek
el.
Figyelem ebben a játékformában a karambol definíciója
más, mint a 120-asban és az 500-asban.
Karambol alatt
azt értjük mikor a lökő golyó és valamely célgolyó érintkezése
után a lökő golyó a a másik célgolyóvall is érintkezik -
az természetesen nem baj, ha a két célgolyó is érinti egymást
(egy lökés alkalmával legfeljebb egy karambol értékelhető). Fontos,
hogy egymást követő lökések vonatkozásában csak kétszer lehet
tisztán
karambollal pontot szerezni. Azaz bármely három egymást követő
lökés alkalmával legalább egyben kell (szabályosan) bábut dönteni
- természetesen a bábudöntés mellet mindig lehet karambol is
egyazon lökésben.
Ha
valamelyik játékos az érvényes lökés 1.-4. feltételei ellen vét
ellenfele "golyó kézben" állásból
lökhet a piros golyóval (lásd lejjebb).
Fontos
megemlíteni, hogy:
- a
megfelelő golyók ütközése közben, illetve a bábu borítása előtt
a golyók akárhányszor visszapattanhatnak
bármely falról/falakról;
- alapvető a megítélhető lökés elve, azaz a lökő
felelőssége, hogy lökése révén kialakuló helyzet megítélhető
legyen. Azaz amennyiben
egy lökés révén kialakult helyzet nem ítélhető meg egyértelműen
(hogy jó vagy rossz), akkor a lökő ellenfelének
javára kell dönteni.
Golyó kézben állás
Ha
valamely játékos - ellenfele hibájából - jogot szerzett a "golyó
kézben" állásra, akkor a lökő golyót a kereszttengely tetszőleges
pontjára helyezheti (bábuhoz, golyóhoz nem érhet) és onnan lökhet.
Fontos, hogy ilyenkor a lökő játékos padlót érintő lábának/lábainak
teljes terjedelmükben belül kell esniük az asztal hosszabbik
oldalainak külső síkján.
Golyók kiugrása
Egy
golyót kiugrottnak kell tekinteni, ha kiesik a játékmezőből,
vagy érinti az asztal (nem posztóval borított) keretét.
A lökő golyó kiugrása esetén a soron következő játékos golyó kézben
állásból lökhet.
Valamelyik célgolyó kiugrása esetén a lökő golyóját is le kell
venni az asztalról, az illető célgolyót a szabad alappontra kell
helyezni, ha mindkettő szabad, akkor a soron következő játékos
döntheti el melyikre. Ezt követően a soron következő játékos golyó
kézben állásból lökhet. Ugyan így kell eljárni, ha a lökő golyó
és egy célgolyó is kiugrik. Amennyiben ilyenkor a harmadik golyó
is kiugrott azt a másik alappontra kell helyezni.
Amennyiben a két célgolyó ugrik ki, a lökő golyóját is le kell
venni az asztalról. A célgolyókat egy-egy alappontra kell helyezni
és a soron következő játékos golyó kézben állásból lökhet.
A bábu borulása, visszaállítása
Csak két
célgolyó boríthat szabályosan.
A bábu eldöntöttnek tekinthető, ha:
-
a posztón fekszik;
-
falon
vagy golyón támaszkodik és a támasz hiányéban eldőlne (súlypontjából
a játéktér síkjára bocsátott merőleges nem
megy át az illető bábu
talpán;
-
ha eldőlt, de sodródás
közben újra felállt.
A bábu nem tekinthető eldőltnek, ha:
-
csak megbillent, de
nem dőlt el;
-
egy golyó hozzáérve
megdönti, de egyensúlyából nem billentette ki;
-
helyéről eltolódott,
de egyensúlyát nem veszítette el, állva maradt.
Az
eldőlt bábut csak akkor szabad illetve kell érinteni, visszaállítani,
ha már minden golyó és bábu megállt, de még a soron következő lökés
előtt. Fontos, hogy csak a fentiek szerint eldőltnek minősített
bábukat
kell pillanatnyi
helyükről elmozdítani, azaz a megdőlt, vagy eltolódott bábu (elborulásáig)
ott marad, ahol van. Amennyiben az elborult bábu helye foglalt
(valamely golyó által), ideiglenes játékon kívülre kerül (leveszik
az asztalról) míg helye szabaddá nem válik - akkor viszont vissza
kell tenni az asztalra. Ha egy eldőlt bábu a golyó/golyók, illetve
megdőlt, de el nem borult bábu elmozdítása nélkül nem vehető
el ("beszorult"), akkor mindaddig helyén kell hagyni,
amíg ez a helyzet fenn áll. Természetesen ilyenkor sem vehető
számításba a lökés pontértékének kiszámításához.
Az eldőlt bábut a játékvezető állítja (nem az író) vagy annak
hiányában a lökő játékos végzi sajátmagának.
Fontos megemlíteni:
- A bábut, ha helye szabad, pontosan kell helyére illeszteni,
a bábu nem érhet golyóhoz.
- Ha valamelyik játékos kéri a bábu felrakásának
pontosítását, azt a szabályok és a lehetőségek figyelembevételével
teljesíteni kell.
Megjegyzés: amennyiben a bábukat a lökő játékos
állítja (nem a játékvezető), nem számít hibának, ha állítás közben
bábut borít,
de hibának számít, ha megmozdít egy golyót. Ez utóbbi esetben
ellenfele jön lökni (hibapont nincs).
Pontozás
Csak
érvényes lükésért járhat pont a lökő játékosnak, hibás lökésből
eredően csak az ellenfélnek jár pont. Amennyiben
hibát vét a játékos akkor az utolsó (a hibás) lökés révén csak
az ellenfél kaphat pontot (lásd később), illetve az aktuális lökéssorozat
utolsót megelőző (hibátlan) lökései tekintetében háromféle írási
mód lehetséges:
-
a hibázó játékos által
az aktuális lökéssorozat folyamán (annak hibátlan lökéseivel)
gyűjtött pontok is az ellenfelet
illetik;
-
a hibázó játékos
által az aktuális lökéssorozat folyamán (annak hibátlan lökéseivel)
gyűjtött pontokat egyik fél sem
írja fel;
-
a
hibázó játékos felírhatja az általa
az aktuális lökéssorozat folyamán (annak hibátlan lökéseivel)
gyűjtött pontokat.
A
lökő játékosnak szabályos lökése esetén járó pontok:
-
karambolért,
ha a piros bábu nem dőlt el: 10 pont;
-
az eldőlt bábuért:
50 pont;
-
karambolért, ha a bábu
is eldőlt: 50 pont;
-
ha a lökő játékos
saját golyójával eltalálja az ellenfél golyóját, de sem bábut
nem borít,
se karambol nem
jön létre,
akkor ezért
a lökésért senki nem kap pontot, a lökés jog átszáll
az ellenfélre, és az eddig lökő játékos felírhatja a lökéssorozatban
szerzet
pontjait;
-
ha
a lökő játékos háromszor egymásután bábuborítás nélküli karambolt "csinál",
akkor a legutóbbi lökésért senki nem kap pontot, a lökés
jog átszáll az ellenfélre, és
az eddig lökő játékos felírhatja a lökéssorozatban szerzet
pontjait.
A lökő
játékos hibája esetén az utolsó (a hibás) lökés révén,
éppen ezen lökés alkalmával eldőlt bábu, illetve létrejött
karambol (csak az számít karambolnak ilyenkor is, ami a "játék
menete" részben definiálva van) összértéke (lásd
a megjegyzést is) jár az
ellenfélnek. Ez alól csak a golyó/k kiugrásának esete
kivétel, ekkor ugyan is minden kiugrasztott golyóért további 10
pont is jár az ellenfélnek (egyéb hibánál nem jár direkt büntetőpont).
Továbbá hiba esetén a lökés joga is át szál
az ellenfélre, illetve a lökéssorozat utolsót megelőző (hibátlan)
lökései tekintetében
háromféle írási mód lehetséges (lásd előbb).
Megjegyzés: A harmadik írásmód esetén, amennyiben a lökő golyó nem, vagy csak bábuborítást követően érinti valamelyik
célgolyót - a leírtakon túl - további 10 pont jár az ellenfélnek.
Amennyiben
az eredménypontokat a szokásos "lyukas" táblán
jegyzik, akkor ennél a játéknál kétszer kel az 500-as táblát végigjárni.
A játék befejezése
A játéknak akkor van vége, ha valamelyik játékos a másikat megelőzve
eléri, vagy túlhaladja az 1000 pontot.
|