Magyarbiliárd
- 120-as játék <-- Nyomtatási verzió.
Kellékek
A
játékot lyuk/zseb nélküli biliárdasztalon játsszák, melynek mérete
a 850 mm X 1700 mm-es és a 1060 mm X 2120 mm-es mérethatárok
közzé kell, hogy
essen a tényleges játéktér (a gumiperemek között mért távolságok)
tekintetében. Fontos, hogy tényleges játéktér rövid illetve hosszú
oldalainak aránya
1:2 (tűrés 10 mm). A gumi ütközési vonala az asztal síkjától:
37 mm (tűrés 1mm). Az asztal lapjának távolsága a padlótól 750-800
mm. A golyókészletet
3 egyforma méretű 60,3 - 61,5 mm átmérőjű, 194 - 220 gramm súlyú
golyó alkotja - egy piros (bordó is előfordul), egy fehér és
egy sárga (a sárga
helyett lehet vajszínű, kis körrel megjelölt fehér, vagy akár
egyéb elütő szín is). Az 5 darab egyforma méretű, alakú bábu
90-92 mm hosszú, talpuk
átmérője 14 mm, a gallér átmérője 13 mm, a szoknya hossza 27
mm, a kalap hossza 37 mm, a súlypont távolsága a talptól 33 mm.
A bábuk fa anyaga
meghatározott, színük: egy piros, négy natúrszínű (fehérnek mondják).
Az asztalon 9 darab pont van megjelölve krétával, vagy filccel
(gyakorlat, hogy a bábuk talpával azonos méretű jelölő köröket
használnak), 7 darab az asztal hossztengelyén, 3 darab a kereszttengelyén
- tehát 1 pont
éppen a két tengely metszéspontjában van - ez a középpont.
A hossztengely szélső pontjai eredetileg éppen a negyedelő pontok,
de manapság az tapasztalható,
hogy közelebb van a rövidebb oldalhoz, mint a középponthoz - ezek
a pontok az alappontok, melyek pontos helye a hossztengelyen
(középpont felé eső) szomszédos pont, illetve a közelebbi rövidfal
felezőpontja közötti szakasz
felezőpontjában van. A kereszttengelyen a középpont két oldalán
lévő 1-1 pont az "oldalpontok". A középpont,
az oldalpontok, illetve a hossztengelyen a középpont két oldalán
lévő 2-2 pont esetén a szomszédosak
közötti távolság azonos - az ide helyezett bábuk talpainak szélei
között mérve 58-60 mm.
A kezdőterület
A szélső bábuk helyét jelölő pontokon áthaladó
a hosszabbik falakra merőleges egyenesek, illetve a hosszabbik
falak által meghatározott
téglalap (a határvonalakat is beleértve).
A bábuk
és a golyók felrakása kezdéshez
A
piros bábu a középpontra, a fehérek a hossztengelyen a középpont
két oldalon lévő 2-2 pontra kerülnek. A piros golyót az egyik
alappontra, a kezdő
játékos golyóját (az első játéknál ez a fehér) a kezdőterületre
kell helyezni (minden játék kezdésekor az először lökő játékos
felelőssége, hogy a megfelelő golyóval kezdjen). Az ellenfél
golyója csak az első lökés után kerül az asztalra, addig a játékvezető
tartja
a kezében (ennek hiányában az író), ellenőrizve, hogy a játékos
a megfelelő golyóval lök e - golyó keveredés esetén figyelmezteti
a kezdő játékost, de a felelősség a kezdőjátékost terheli. Ha a kezdőjátékos
nem a saját golyójával lök, vagy az első lökés közben az ellenfél golyója
is az asztalon van, akkor a második játékos (az ellenfél) megóvhatja az
illető játékot (szettet).
Megjegyzés: a golyók a bábuk megbillentése nélkül nem férnek át
a bábuk között, ennek ellenére megfelelő irányú, kis sebesség esetén átmehetnek
a bábuk között borítás nélkül.
A játék
célja
A
játékot két játékos, vagy két páros játszhatja, a felek váltva
löknek. Mindkét félnek saját lökő golyója van, a kezdő fél a fehérrel,
a másik
a sárgával lök (természetesen, ha a további játszmákban a másik
játékos kezd, ő nyílván továbbra is a birtokában lévő sárga golyóval lök).
Pontot
szerezni szabályos bábu borítással, vagy karambollal lehet (lásd
később). Minden hiba esetén viszont az ellenfél kap pontot, az elkövetett
hiba
alkalmával történtektől függően (lásd a pontozást). A játék addig
folyik, amíg az egyik fél a másikat megelőzve eléri vagy túlhaladja a
120 pontot
és utolsó szerzett pontjainak vagy bábborítást tartalmazó szabályos
lökésből, vagy az ellenfél hibájából kell származnia. Aki ezt (a másikat
megelőzve)
teljesíteni tudja, az nyeri meg a játékot.
Adott játékos szemszögéből nézve a saját golyója mindig a lökő
golyó és az ellenfele golyója pedig a célgolyó.
A lökés
érvényessége
Egy
lökés akkor tekinthető érvényesnek, ha a következő feltételek
teljesülnek:
-
a játékos legalább egyik lábának érinteni kell a padlót,
és egyik cipője sem érintheti a posztót;
-
játék
alatt kézzel és (a dákón kívül) más eszközzel tilos az asztalon
lévő golyókhoz érni,
illetve a bábukat szándékosan megfogni,
elmozdítani, elborítani (kivétel, ha valamelyik golyó kiugrik,
illetve a bábuk visszaállítását);
-
a dákó is csak a bábukat és
a lökő golyót érintheti (a többi golyót nem, pl. hiba, ha a játékos
a másik golyójával lök), de
a lökő golyót is
csak a keskenyebbik végén lévő bőrrel (más felülete nem érhet
a lökő golyóhoz sem);
-
lökni
csak akkor lehet, ha már minden golyó megállt, és az elborult
bábukat helyükre állították;
-
egy lökés alkalmával a dákó csak egyszer
érintheti a lökő golyót, illetve nem megengedett a golyó tolása;
-
ha a lökő golyó
piros golyóhoz tapad, csak attól elfelé lökhető, közvetlenül
a lökő golyó nem mozdíthatja meg;
-
a golyók nem ugorhatnak ki a játéktérről;
-
bábukat
csak a célgolyó, a piros golyó, és valamely másik (az aktuális
lökést követően a posztón,
a golyókon, és másik bábun kívül más testel érintkezésbe
nem került) bábu boríthatnak (lökő golyó, dákó,
kéz, stb. nem
- de az nem hiba, ha a lökő golyó, a dákó, vagy a dákót támasztó
kéz bábut érint);
-
a
dákóval meglökött lökő golyónak direktben vagy valamely fal/falak
közvetítésével
a piros golyóval való érintkezés előtt (vagy nélkül) a
célgolyót kell érintenie (kivétel
a kezdőlökés); külön hiba, ha a lökő golyó
a célgolyóval való érintkezés előtt (!) borít bábut
(nem hiba, ha a lökő golyó akármikor is bábut érint); ha
a lökő golyó a célgolyóhoz tapad,
akkor a lökő golyónak a célgolyót vagy közvetlenül
kell megmozdítania, vagy visszatérve
újra érintkezniük kell;
-
ahhoz hogy a célgolyó bábut
boríthasson (a célgolyónak) előbb, falat és/vagy piros golyót
kell érintenie és/vagy a lökő golyónak kell falat érni még a
célgolyó érintése előtt (a piros golyónál ez a korlátozás
nincs érvényben).
Hiba
történik egy lökés révén, ha a fentiek szerint a lökés nem érvényes.
A játék
kezdése
A
játékosok megegyeznek vagy kisorsolják, hogy kié a kezdő lökés.
A kezdő játékos a kezdő terület tetszőleges pontjára helyezi
a saját golyóját (bábuhoz nem érhet), majd úgy löki meg, hogy
az (direkt, vagy
a falról)
a piros golyót lökje meg úgy, hogy a piros golyó minél több bábut
borítson. A játék akkor tekinthető elkezdettnek, amikor a kezdőlökésnél
a dákóbőr
megérinti a kezdő játékos golyóját.
Miután a golyók megálltak, illetve az elborult bábukat helyükre
állították a másik játékos a kezdőterület tetszőleges pontjára helyezi saját
golyóját, de bábuhoz, golyóhoz nem érhet. Majd úgy löki meg, hogy az (direkt,
vagy a falról) az ellenfél golyójához koccanjon.
Fontos, hogy mindkét fél kezdőlökése esetén (és minden "golyó kézben
állásnál" - lásd lejjebb) a lökő játékos padlót érintő lábának/lábainak
teljes terjedelmükben belül kell esniük az asztal hosszabbik oldalainak
külső síkján.
A következő játszmában az kezd, aki az előzőben másodiknak lökött.
A játék
menete
A
játék folytatásában is váltva löknek a felek. Miután
megálltak a golyók és a bábukat helyükre állították, a soron
következőjátékos a
saját (lökő)
golyóját - ott ahol áll - meglökve célba veszi (direktben vagy
fal/falak közvetítésével) az ellenfél golyóját.
A játékosok arra törekszenek, hogy érvényes lökésekkel (lásd
előbb) minél több bábut borítsanak (csak az ellenfél golyója
/a célgolyó/, a piros
golyó, és egy szabályosan elborított másik bábu boríthat szabályosan),
illetve minél több karambolt érjenek el.
Több játékból álló találkozó esetén váltva kezdenek a játékosok, de páratlan
számú játék esetén az utolsó játékot az utolsó előtti játék vesztese kezdi.
Karambol alatt azt értjük mikor a lökő játékos golyójának és az ellenfél
golyójának érintkezése után valamelyik golyó (lehet mind a kettő is), a
piros golyóval is érintkezik (egy lökés alkalmával legfeljebb egy karambol
értékelhető).
Egy
hibás lökés (az érvényes lökés valamely feltételét nem
teljesítő lökések - lásd előbb) következtében
az ellenfél kap pontokat. Ha valamelyik játékos
az érvényes lökés 1.-4. feltételei ellen vét, ellenfele "golyó
kézben" állásból
lökhet saját golyójával (lásd lejjebb).
Fontos
megemlíteni, hogy:
-
a megfelelő golyók ütközése közben, illetve a bábuk borítása
előtt a golyók akárhányszor visszapattanhatnak bármely falról/falakról;
-
nem
számít hibának, ha valamely golyó átgurul bármely két szomszédos
bábu közt;
-
ahhoz,
hogy a piros golyó bábut boríthasson nem fontos falat érni
egyik golyónak sem (természetesen a piros golyónak
szabályosan kell mozgásba
jönnie, pl. lökő golyó érinti a célgolyót, és arról a piros
golyóra pattan azt a bábukra lökve - jó lökés), ez következik
ez érvényes lökés feltételeiből
(lásd előbb);
-
alapvető
a megítélhető lökés elve, azaz a lökő felelőssége, hogy lökése
révén kialakuló helyzet megítélhető legyen. Tehát amennyiben
egy lökés révén
kialakult helyzet nem ítélhető meg egyértelműen (hogy jó
vagy rossz, pl. a lökő golyó megközelítőleg egyszerre érinti
a cél és a piros
golyót), akkor a lökő ellenfelének javára kell dönteni.
Golyó
kézben állás
Ha
valamely játékos - ellenfele hibájából - jogot szerzett a "golyó kézben" állásra,
akkor a célgolyót valamely szabad alappontra, saját golyóját a
kezdőterület tetszőleges pontjára helyezheti (bábuhoz, golyóhoz
nem érhet)
és onnan lökhet.
Fontos,
hogy ilyenkor
a lökő játékos padlót érintő lábának/lábainak teljes terjedelmükben
belül kell esniük az asztal hosszabbik oldalainak külső síkján.
Golyók
kiugrása
(A golyók megnevezése a golyót kiugrató játékos szemszögéből értendő.)
Egy
golyót kiugrottnak kell tekinteni, ha kiesik a játékmezőből,
vagy érinti az asztal (nem posztóval borított) keretét.
A lökő golyó és/vagy a célgolyó kiugrása esetén a lökő golyót a
szabad alappontra kell helyezni, ha mindkettő szabad, akkor a soron
következő játékos döntheti el melyikre. Ezt követően a soron következő
játékos golyó
kézben állásból lökhet. Amennyiben ilyenkor a piros golyó is kiugrott
azt a másik alappontra kell helyezni.
Utóbbi módon kell eljárni minden olyan esetben, amikor a piros
golyó kiugrik.
A
bábuk borulása, visszaállítása
Csak
az ellenfél golyója, a piros golyó, és egy szabályosan elborított
másik bábu boríthat
szabályosan.
Egy bábu eldöntöttnek tekinthető, ha:
-
a posztón
fekszik;
-
másik
bábun, falon vagy golyón támaszkodik és a támasz
hiányéban
eldőlne (súlypontjából a játéktér síkjára bocsátott merőleges
nem
megy át az illető bábu talpán);
-
ha
eldőlt, de sodródás közben újra felállt.
Egy
bábu nem tekinthető eldőltnek, ha:
- csak
megbillent, de nem dőlt el;
- egy
golyó hozzáérve megdönti, de
egyensúlyából nem billentette ki;
- helyéről
eltolódott, de egyensúlyát nem veszítette
el, állva maradt.
Az
eldőlt bábukat a játékvezető (nem az író), vagy annak hiányában
a lökését éppen befejező játékos állítja fel, de csak akkor,
ha már minden golyó és bábu megállt, de még a soron következő
lökés előtt. Fontos, hogy
csak a fentiek szerint eldőltnek
minősített bábukat kell pillanatnyi
helyükről elmozdítani, azaz a megdőlt, vagy
eltolódott
bábuk (elborulásukig) ott maradnak, ahol vannak. Amennyiben
valamely elborult bábu/k helye foglalt
(valamely golyó által), ideiglenes
helyre kell tenni azt/azokat a két szélső
fehér bábu helyét jelölő pont közé (és ott is marad/nak,
amíg a hely fel nem szabadul) a következők
szerint:
- ha a szélső fehér bábu helye foglalt, a másikoldali fehérek
közé, középre kell tenni;
- ha a belső fehér bábu helye foglalt, a
másikoldali belső fehér és a piros közé középre kell tenni;
- ha
a piros bábu helye foglalt, a piros golyóval ellentétes oldalon
lévő fehérek közé középre kell tenni;
- ha két bábu helye foglalt,
és van három egymásmellet álló bábu, akkor ezek közé középre
kell tenni őket (egyiket ide, másikat
oda);
- ha két bábu helye foglalt, és nincs három egymásmellet
álló bábu, de van két egymásmellet álló, akkor ezek mindegyikét
a két szomszédos közé kell tenni (a pirosat az asztal középpontjához
közelebb);
- ha a két belső fehér helye foglalt, a piros két
oldalára kell őket tenni, ahol hely van;
- ha
három bábu helye foglalt, lehetőleg két szomszédos bábu közé
kell őket tenni (a pirosat
középre), ha erre nincs
mód, vagy négy bábu helye foglalt, akkor tetszőlegesen
elhelyezhetőek - a soron következő
játékos
döntése alapján - a szélső bábuk helyét jelölő pontok
között.
Fontos megemlíteni:
-
A
bábukat, ha helyük szabad, pontosan kell helyükre illeszteni,
ha ideiglenes helyre kerülnek, talpuk
középpontja éppen a hossztengelyen
kell, hogy legyen.
-
Az
ideiglenes helyre állított bábu nem érhet golyóhoz, és ha
van elég hely másik bábuhoz sem.
-
Ha
valamelyik játékos kéri a bábuk felrakásának pontosítását, azt
a szabályok és a lehetőségek
figyelembevételével teljesíteni kell.
- Ha egy
eldőlt bábu helye foglalt, és két olyan bábu közzé kellene
helyezni melyek egyike (vagy esetleg mindkettő) eltolódott,
akkor az
eltolódott
bábu/k
eredeti helyét kell figyelembe venni az eldőlt bábu ideiglenes
helyre történő állításakor.
-
Ha
egy eldőlt bábu a golyó/golyók, illetve megdőlt, de el nem
borult bábu elmozdítása nélkül nem állítható vissza ("beszorult"),
akkor mindaddig helyén kell hagyni, amíg ez a helyzet fenn
áll. Természetesen ilyenkor nem vehető
számításba a lökés pontértékének kiszámításához.
Megjegyzés:
amennyiben a bábukat az előbb lökő játékos állítja (nem a játékvezető),
nem számít hibának, ha állítás közben bábut borít, de hibának
számít, ha megmozdít egy golyót. Ez utóbbi esetben ellenfele
golyó kézben állásból lökhet (hibapont nincs).
Pontozás Csak
érvényes lükésért járhat pont a lökő játékosnak, hibás lökés
esetén csak az ellenfélnek
jár pont.
|
A lökő játékosnak
szabályos lökése esetén járó pontok: - bármely
eldőlt szélső fehér bábuért: 2 pont;
- bármely
eldőlt belső fehér bábuért: 3 pont;
- eldőlt
piros bábuért: 5 pont;
- karambolért:
4 pont.
(Ha egy bábu nem a helyén áll értékét a következők
szerint kell számításba venni: a piros mindig 5 pont, fehér
esetén az eredeti helye szerint kell számítani értékét,
ha ez nem egyértelmű, akkor a középponthoz
közelebbi/ek a 3 pontos/ak, a távolabbi/ak a 2 pontos/ak
- az adott szituációnak megfelelően).
|
A
lökő játékos hibájáért az ellenfélnek járó pontszám két
részből tevődik össze: a hiba utáni büntetőpontból,
illetve a hibás lökés alkalmával eldőlt
bábuk, illetve létrejött karambol összértékéből.
Fontos:
Csak az számít karambolnak ilyenkor is, ami a "játék menete" részben
definiálva van (pl. ha a lökő golyó először a piros golyót érinti,
az már nem lehet karambol). Illetve amennyiben a bekövetkezett
hibát/hibákat megelőzően
a lökő golyó érintkezett a célgolyóval, akkor a karambol értéke
ez esetben is 4 pont, egyébként viszont csak 2 pont.
A büntetőpont kiszámításához is két részpontot kell összeadni:
a kiugrott golyók számának kétszeresét (golyónként 2 pont), illetve
egyéb hiba után az alábbiakban megadott pontszámot - több egyéb
hiba esetén csak egyet, a legnagyobb pontszámút kell figyelembe
venni.
A golyó kiugrástól
különböző hibák miatti büntetőpontok:
- ha
a golyók közül először a pirosat érinti a lökő golyó: 7 pont;
- ha
a lökő golyó a célgolyó érintése után borít bábut: 0 pont;
- minden
további hiba esetén: 5 pont.
A játék
befejezése
A
játéknak akkor van vége, amikor az egyik fél a másikat megelőzve
eléri vagy túlhaladja a 120 pontot és e játék utolsó lökése (bármelyik
fél lökte is) révén szerzett pontjainak vagy bábuborítást tartalmazó
szabályos
sajátlökésből, vagy az ellenfél hibájából kell származnia. Aki ezt
(a másikat megelőzve) teljesíteni tudja, az nyeri meg a játékot.
Azaz, ha egy játékos a másikat megelőzve úgy érte el, vagy haladta
túl a 120 pontot, hogy az utolsó szabályos lökésében csak egy karambolt
ért el, akkor még nem nyerte meg a játékot - a játék mind addig folytatódik
tovább, amíg valamelyik fél nem tudja teljesíteni a leírt kettős feltételt.
|