Magyarbiliárd
- Piros golyós 120-as játék <--
Nyomtatási verzió.
Kellékek
A
játékot lyuk/zseb nélküli biliárdasztalon játsszák, melynek mérete
a 850 mm X 1700 mm-es és a 1060 mm X 2120 mm-es mérethatárok
közzé kell, hogy
essen a tényleges játéktér (a gumiperemek között mért távolságok)
tekintetében. Fontos, hogy tényleges játéktér rövid illetve hosszú
oldalainak aránya
1:2 (tűrés 10 mm). A gumi ütközési vonala az asztal síkjától:
37 mm (tűrés 1mm). Az asztal lapjának távolsága a padlótól 750-800
mm. A golyókészletet
3 egyforma méretű 60,3 - 61,5 mm átmérőjű, 194 - 220 gramm súlyú
golyó alkotja - egy piros (bordó is előfordul), egy fehér és
egy sárga (a sárga
helyett lehet vajszínű, kis körrel megjelölt fehér, vagy akár
egyéb elütő szín is). Az 5 darab egyforma méretű, alakú bábu
90-92 mm hosszú, talpuk
átmérője 14 mm, a gallér átmérője 13 mm, a szoknya hossza 27
mm, a kalap hossza 37 mm, a súlypont távolsága a talptól 33 mm.
A bábuk fa anyaga
meghatározott, színük: egy piros, négy natúrszínű (fehérnek mondják).
Az asztalon 9 darab pont van megjelölve krétával, vagy filccel
(gyakorlat, hogy a bábuk talpával azonos méretű jelölő köröket
használnak), 7 darab az asztal hossztengelyén, 3 darab a kereszttengelyén
- tehát 1 pont
éppen a két tengely metszéspontjában van - ez a középpont.
A hossztengely szélső pontjai eredetileg éppen a negyedelő pontok,
de manapság az tapasztalható,
hogy közelebb van a rövidebb oldalhoz, mint a középponthoz - ezek
a pontok az alappontok, melyek pontos helye a hossztengelyen
(középpont felé eső) szomszédos pont, illetve a közelebbi rövidfal
felezőpontja közötti szakasz
felezőpontjában van. A kereszttengelyen a középpont két oldalán
lévő 1-1 pont az "oldalpontok". A középpont,
az oldalpontok, illetve a hossztengelyen a középpont két oldalán
lévő 2-2 pont esetén a szomszédosak
közötti távolság azonos - az ide helyezett bábuk talpainak szélei
között mérve 58-60 mm.
A kezdőterület
A szélső bábuk helyét jelölő pontokon áthaladó
a hosszabbik falakra merőleges egyenesek, illetve a hosszabbik
falak által meghatározott
téglalap (a határvonalakat is beleértve).
A
bábuk és a golyók felrakása, kezdés
A
piros bábu a középpontra, a fehérek a hossztengelyen a középpont
két oldalon lévő 2-2 pontra kerülnek.
Megjegyzés:
a golyók a bábuk megbillentése nélkül nem férnek át a bábuk között, ennek
ellenére megfelelő irányú, kis sebesség esetén átmehetnek a bábuk között
borítás nélkül.
Kezdés: A
piros golyót a kezdőterületre kell helyezni, a világos
golyók pedig az alappontokra kerülnek. A kezdés után
az ellenfele (a mási játékos) a piros golyót ott löki meg ahol
az megállt.
A játék
célja
A játékot
két játékos, vagy két páros játszhatja, a felek váltva löknek.
Páros játék esetén az egyik játékos után az ellenfél majd a partnere
következik. Mindenki csak egyszer lök. Pontot szerezni szabályos
bábu borítással,
vagy karambollal lehet (lásd később). Minden hiba esetén viszont
az ellenfél kap pontot, az elkövetett hiba alkalmával történtektől
függően
(lásd a pontozást). A játék addig folyik, amíg az egyik fél
a másikat megelőzve eléri, vagy túlhaladja a 120 pontot és utolsó
szerzett pontjainak
vagy bábborítást tartalmazó szabályos
lökésből, vagy az ellenfél hibájából kell származnia. Aki ezt (a
másikat megelőzve) teljesíteni tudja, az nyeri meg a játékot.
Mindkét játékos a piros golyót löki (így ezt a golyót hívjuk
lökő golyónak) megcélozva
a másik két golyó közül az egyiket (ezek a célgolyók).
A lökés
érvényessége
Egy
lökés akkor tekinthető érvényesnek, ha a következő feltételek
teljesülnek:
-
a játékos legalább egyik lábának érinteni kell a padlót,
és egyik cipője sem érintheti a posztót;
-
játék
alatt kézzel és (a dákón kívül) más eszközzel tilos az asztalon
lévő golyókhoz érni,
illetve a bábukat szándékosan megfogni,
elmozdítani, elborítani (kivétel, ha valamelyik golyó kiugrik,
illetve a bábuk visszaállítását);
-
a
dákó is csak a bábukat és a lökő golyót érintheti (a többi golyót
nem, pl. hiba, ha a játékos
a másik golyójával lök), de
a lökő golyót is
csak a keskenyebbik végén lévő bőrrel (más felülete nem
érhet a lökő golyóhoz sem);
-
lökni
csak akkor lehet, ha már minden golyó megállt, és az elborult bábukat
helyükre állították;
-
egy lökés alkalmával a dákó csak egyszer
érintheti a lökő golyót, illetve nem megengedett a golyó tolása;
-
ha
a lökő golyó tapad, épp úgy kell lökni, mintha a tapadás
nem állna fenn;
-
a
golyók nem ugorhatnak ki a játéktérről;
-
bábukat
csak célgolyók, és valamely másik
(az aktuális lökést követően a posztón, a golyókon, és másik
bábun kívül más testel érintkezésbe
nem került) bábu boríthatnak (lökő golyó, dákó, kéz, stb.
nem - de az nem hiba, ha a lökő golyó, a dákó, vagy a dákót
támasztó kéz bábut
érint);
- a dákóval meglökött lökő golyónak direktben vagy valamely fal/falak
közvetítésével (vagy nélkül) a
célgolyót kell érintenie (kivétel a kezdőlökés); külön hiba,
ha a lökő golyó a célgolyóval való érintkezés előtt (!) borít
bábut (nem hiba, ha
a lökő golyó akármikor is bábut érint);
-
ahhoz
hogy a célgolyó bábut boríthasson (a célgolyónak) előbb,
falat és/vagy másik célgolyót kell érintenie és/vagy a lökő
golyónak kell falat érni
még a célgolyó érintése előtt (a "másik" célgolyónál /nem
az amit először érint a lökő golyó/ ez a korlátozás nincs
érvényben, azaz szabályos mozgásba hozatala esetén boríthat
bábut).
Hiba
történik egy lökés révén, ha a fentiek szerint a
lökés
nem
érvényes.
A játék
kezdése
A játékosok megegyeznek vagy kisorsolják, hogy kié a kezdő
lökés. A kezdő játékos a kezdő terület tetszőleges pontjára helyezi
a piros golyóját (bábuhoz nem érhet), majd úgy löki meg, hogy az
(direkt, vagy a
falról) valamelyik világos golyót lökje meg úgy, hogy az
minél több bábut borítson. A játék akkor tekinthető elkezdettnek,
amikor a kezdőlökésnél a dákóbőr megérinti a kezdő
játékos golyóját.
Miután a golyók megálltak, illetve az elborult bábukat helyükre
állították a másik játékos a a piros golyót ott löki meg ahol van.
Fontos,
hogy az első játékos kezdőlökése esetén (és minden "golyó
kézben állásnál" - lásd lejjebb) a lökő játékos padlót érintő lábának/lábainak
teljes terjedelmükben belül kell esniük az asztal hosszabbik oldalainak
külső síkján.
A
következő szettben az kezd, aki következne, ha nem fejeződött
volna be az előző szett.
A játék
menete
A játék
folytatásában is váltva löknek a felek, miután megálltak a golyók
és a bábukat helyükre állították, a soron következő játékos a
piros golyót -
ott ahol áll - meglökve célba veszi (direktben vagy fal/falak
közvetítésével) valamelyik célgolyót.
A játékosok arra törekszenek, hogy érvényes lökésekkel (lásd előbb)
minél több bábut borítsanak (csak célgolyó, és egy szabályosan
elborított másik bábu boríthat szabályosan), és karambolt érjenek
el.
Karambol alatt
azt értjük mikor 1. a lökő golyó érintkezik mindkét célgolyóval
vagy 2. miután a lökő golyó érintkezett az egyik célgolyóval
ez után a két
célgolyó is érintkezik egymással. (egy lökés alkalmával legfeljebb
egy karambol értékelhető).
Egy hibás lökés (az érvényes lökés valamely
feltételét nem teljesítő lökések - lásd előbb) következtében az
ellenfél kap
pontokat. Ha valamelyik játékos az érvényes lökés 1.-4. feltételei
ellen vét, ellenfele "golyó
kézben" állásból
lökhet a piros golyóval (lásd lejjebb)
Fontos
megemlíteni, hogy:
- a megfelelő golyók ütközése közben, illetve a bábuk borítása
előtt a golyók akárhányszor visszapattanhatnak bármely falról/falakról;
- nem
számít hibának, ha valamely golyó átgurul bármely két szomszédos bábu közt;
- alapvető a megítélhető lökés elve, azaz a lökő felelőssége, hogy
lökése révén kialakuló helyzet megítélhető legyen. Tehát amennyiben
egy lökés révén kialakult helyzet nem ítélhető meg egyértelműen
(pl. a lökő golyó és valamely célgolyó megközelítőleg
egyszerre borít bábut), akkor a lökő ellenfelének javára kell
ítélni.
Golyó kézben állás
Ha valamely játékos - ellenfele hibájából - jogot szerzett
a "golyó
kézben" állásra, akkor kezdő helyzetbe helyezve a golyókat, lökhet
a piros golyóval. Fontos, hogy ilyenkor a lökő játékos padlót érintő
lábának/lábainak teljes terjedelmükben belül kell esniük az asztal
hosszabbik oldalainak külső síkján.
Golyók
kiugrása
Egy
golyót kiugrottnak kell tekinteni, ha kiesik a játékmezőből,
és kiesett az asztalról (amennyiben csak az asztal fa keretét
érinti, a játék hibapont nélkül folytatható). A lökő golyó
kiesése estén a golyót azon téglalap
alapú területre tesszük vissza, aminek a határai az öt bábu,
az öt bábura merőleges vonal
aminek a kiinduló pontja a 2-es bábuk, és az ezek által meghatározott
a biliárd asztal hosszú oldalának megfelelő szakasza. A lökő
golyó ezen terület
felére tehető (a középpontban húzott merőleges 2 részre bontja
az előző téglalapot) és arra a felére ami távolabb áll a meglökni
kívánt célgolyótól.
Amennyiben a célgolyó esik ki, úgy azt azon oldali alappontra kell
visszatenni, ami ellentétes a másik célgolyó helyzetére.
A
bábuk borulása, visszaállítása
Egy bábu eldöntöttnek tekinthető, ha:
-
a posztón
fekszik;
-
másik
bábun, falon vagy golyón támaszkodik és a támasz
hiányéban
eldőlne;
-
ha
eldőlt, de sodródás közben újra felállt.
Egy
bábu nem tekinthető eldőltnek, ha:
- csak
megbillent, de nem dőlt el;
- egy
golyó hozzáérve megdönti, de
egyensúlyából nem billentette ki;
- helyéről
eltolódott, de egyensúlyát nem veszítette
el, állva maradt.
Az
eldőlt bábukat a játékvezető (nem az író), vagy annak hiányában
a lökését éppen befejező játékos állítja fel, de csak akkor,
ha már minden golyó és bábu megállt, de még a soron következő
lökés előtt. Fontos, hogy
csak a fentiek szerint eldőltnek
minősített bábukat kell pillanatnyi
helyükről elmozdítani, azaz a megdőlt, vagy
eltolódott
bábuk (elborulásukig) ott maradnak, ahol vannak. Amennyiben
valamely elborult bábu/k helye foglalt
(valamely golyó által), ideiglenes
helyre kell tenni azt/azokat a két szélső
fehér bábu helyét jelölő pont közé (és ott is marad/nak,
amíg a hely fel nem szabadul) a következők
szerint:
- ha
a szélső fehér bábu helye foglalt, a másikoldali fehérek közé,
középre kell tenni (ha ez nem megoldható úgy a középhelyzettől
eltekinthetünk és ez minden hasonló esetre is vonatkozik);
- ha a belső fehér bábu helye foglalt, a
másikoldali belső fehér és a piros közé középre kell tenni;
- amíg
a piros bábu helye foglalt, addig a piros bábu játékon kívül van;
- ha
a két belső fehér helye foglalt, a piros két oldalára kell
őket tenni, ahol hely van;
- ha két bábu helye foglalt, és nincs három egymásmellet
álló bábu, de van két egymásmellet álló, akkor ezek mindegyikét
a két szomszédos közé kell tenni (a pirosat az asztal középpontjához
közelebb);
- ha
a két belső fehér helye foglalt, a piros két oldalára kell
őket tenni, ahol hely van;
- ha három bábu helye foglalt, lehetőleg két szomszédos bábu közé kell
őket tenni (a pirosat középre), ha erre nincs mód, vagy négy bábu helye
foglalt, akkor tetszőlegesen elhelyezhetőek - a soron következő játékos
döntése alapján - a szélső bábuk helyét jelölő pontok között.
Fontos megemlíteni:
-
A bábukat, ha helyük szabad, pontosan kell helyükre
illeszteni, ha ideiglenes helyre kerülnek, talpuk középpontja
éppen a hossztengelyen kell, hogy legyen.
-
Az ideiglenes helyre
állított bábu nem érhet golyóhoz, és ha van elég hely másik
bábuhoz sem.
-
Ha valamelyik játékos kéri a bábuk felrakásának pontosítását,
azt a szabályok és a lehetőségek figyelembevételével
teljesíteni kell.
-
Ha egy eldőlt bábu helye foglalt, és két olyan bábu
közzé kellene helyezni melyek egyike (vagy esetleg mindkettő)
eltolódott, akkor az eltolódott bábu/k eredeti helyét kell
figyelembe venni
az eldőlt
bábu ideiglenes helyre történő állításakor.
-
Ha egy eldőlt bábu
a golyó/golyók, illetve megdőlt, de el nem borult bábu elmozdítása
nélkül nem állítható vissza ("beszorult"),
akkor mindaddig helyén kell hagyni, amíg ez a helyzet fenn
áll. Természetesen ilyenkor nem vehető számításba a lökés
pontértékének kiszámításához.
Megjegyzés: amennyiben a bábukat az előbb lökő játékos állítja (nem
a játékvezető), nem számít hibának, ha állítás közben bábut borít,
de hibának számít, ha megmozdít egy golyót. Ez utóbbi esetben ellenfele
golyó kézben állásból lökhet (hibapont nincs).
Pontozás Csak
érvényes lükésért járhat pont a lökő játékosnak, hibás lökés
esetén csak az ellenfélnek
jár pont.
|
A lökő játékosnak
szabályos lökése esetén járó pontok: - bármely
eldőlt szélső fehér bábuért: 2 pont;
- bármely
eldőlt belső fehér bábuért: 3 pont;
- eldőlt
piros bábuért: 5 pont;
- karambolért:
4 pont.
(Ha egy bábu nem a helyén áll értékét a következők
szerint kell számításba venni: a piros mindig 5 pont, fehér
esetén az eredeti helye szerint kell számítani értékét,
ha ez nem egyértelmű, akkor a középponthoz
közelebbi/ek a 3 pontos/ak, a távolabbi/ak a 2 pontos/ak
- az adott szituációnak megfelelően).
|
A
lökő játékos hibájáért az ellenfélnek járó pontszám két
részből tevődik össze: a hiba utáni büntetőpontból,
illetve a hibás lökés alkalmával eldőlt
bábuk, illetve létrejött karambol összértékéből.
A
büntetőpont kiszámítása:
Kettő (2) büntetőpont
jár a következő esetekben:
- Ha a lökő golyó kiesett.
- Ha
cél golyó esett ki.
- Ha a lökő golyó nem ért sem célgolyót sem falat.
- Ha a lökés közben a
dákó hozzá ér a célgolyóhoz is, vagy feldönti valamelyik bábut.
- Ha
tolás volt.
- Ha
a dákó többször ért a lökő golyóhoz.
Fontos: A
büntető pontok száma összeadandó!
A játék
befejezése
A
játéknak akkor van vége, amíg az egyik fél a másikat megelőzve eléri
vagy túlhaladja a 120 pontot és e játék utolsó lökése (bármelyik
fél lökte is) révén szerzett pontjainak vagy bábuborítást tartalmazó
szabályos
sajátlökésből, vagy az ellenfél bábuborítással összefüggő hibájából
kell származnia. Aki ezt (a másikat megelőzve) teljesíteni tudja,
az nyeri meg
a játékot.
Azaz, ha egy játékos a másikat megelőzve úgy érte el, vagy haladta
túl a 120 pontot, hogy az utolsó szabályos lökésében csak egy karambolt
ért el, akkor még nem nyerte meg a játékot - a játék mind addig folytatódik
tovább, amíg valamelyik fél nem tudja teljesíteni a leírt kettős feltételt.
|